hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > زنجان| چوب حراج بر پیکره جنگل‌های طارم

زنجان| چوب حراج بر پیکره جنگل‌های طارم

‌قاچاق چوب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرستان طارم است که این روزها به یک نگرانی عمده برای مردم تبدیل‌شده است به‌طوری‌که مردم این منطقه این روزها نگران درختان سرسبز و زیبای طارم شده‌اند و می‌گویند چوب حراج بر پیکره درختان این منطقه زده‌شده است

 شهرستان طارم در منتهی‌الیه شمالی استان زنجان واقع‌شده و از شمال به استان گیلان و از غرب به استان اردبیل و از شرق و جنوب شرقی نیز به استان قزوین مشرف است. هم‌جواری با استان گیلان و نفوذ رطوبت از این استان به منطقه طارم و وجود آب‌وهوای خاص مدیترانه‌ای در این منطقه باعث شده منابع طبیعی این منطقه به یکی از زیباترین مناطق استان زنجان و شاید ایران تبدیل شود تا جایی که وجود مراتع و جنگل‌های طبیعی به این شهرستان جلوه خاص و زیبایی داده است.

شهرستان طارم دارای وسعتی ۲۱۴ هزار هکتار است که از این میزان ۱۷۳ هزار هکتار آن جزو عرصه‌های ملی بوده و ۴۱ هزار هکتار نیز اراضی زراعی و باغات است.

از ۱۷۳ هزار هکتار منابع طبیعی این شهرستان ۱۱۸ هزار هکتار مرتع و ۵۵ هزار هکتار نیز جنگل طبیعی است که جنگل‌های این شهرستان بیشتر شامل درختان ارس بوده که چند منطقه نیز به‌عنوان ذخیره‌گاه استراتژیکی این‌ گونه انتخاب‌شده است.

تنوعی که کار دست جنگل‌های طارم می‌دهد

جنگل‌های طارم در مناطقی مانند جنگل ارس جیش‌آباد، چرزه، جمال‌آباد، مینا، خساره، سرداب و … قرار دارد و علاوه بر ارس در این منطقه گونه‌های جنگلی دیگری شامل بنه، بلوط، بادام وحشی، زالزالک، سیاه‌تلو، انار وحشی، نارون، زبان گنجشک، داغ‌داغان و… که بسیار متنوع است.

تنوع درختان در شهرستان طارم سبب شده است که چشم طمع قاچاقچیان چوب همواره به دنبال جنگل‌های طارم باشد تا جایی که گاهی اخباری از قاچاق چوب در شهرستان طارم شنیده می‌شود که مقصد اغلب این چوب‌ها، استان‌های شمالی کشور است.

قاچاقچیان چوب که اغلب برای دست‌یابی به سود کلان اقدام به قطع درختان می‌کنند از این نکته غافل هستند که در نهایت ضرر این کار در آینده نصیب فرزندان خود خواهد شد، زیرا زمین بدون درخت در تأمین حیات انسان حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

تداوم روند قطع درختان در شهرستان طارم در درازمدت می‌تواند منجر به نابودی جنگل‌ها شده و به محیط‌زیست منطقه صدمات بسیاری وارد کند، لذا مقابله با این امر نیازمند اقدامات جدی‌تر و برنامه‌ریزی بیشتری است.

افزایش قیمت چوب و طعم قاچاقچیان

در همین رابطه رئیس منابع طبیعی شهرستان طارم افزایش قیمت چوب را یکی از دلایل قاچاق چوب عنوان کرده و گفت: سال گذشته قیمت چوب ۵۰۰ الی ۶۰۰ تومان بود اما این مبلغ امسال به ۲۰۰۰ تا 2500 تومان نیز رسیده که این امر موجب طمع قاچاقچیان چوب برای قطع درختان شده است.

ضیاءالدین حسنلو با تأکید بر اینکه در راستای مبارزه با این پدیده، جلسات مختلفی در شهرستان برگزارشده است، ادامه داد: در همین راستا قرار است منابع طبیعی اکیپ گشت در چورزق و پاسگاه گیلوان که گلوگاه‌های شهرستان هستند، مستقر کند تا ورود و خروج ماشین‌های چوب رصد شود.

او با تأکید بر اینکه به‌طورکلی قطع درختان در اراضی ملی ممنوع است، یادآور شد: تنها به درختانی که در باغات مردم وجود دارد، مجوز قطع در صورت استثنا داده خواهد شد.

این مسئول با تأکید بر ضرورت همکاری مردم برای حفظ جنگل‌های طارم، ادامه داد: از مردم شهرستان می‌خواهیم هرگونه چوب‌بری غیرمجاز را به اداره منابع طبیعی شهرستان گزارش دهند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد